رژیم غذایی المنتال Elemental چیست؟{درمان شدید مشکلات گوارشی}
دریافت نوبت آنلاین
جهت دریافت نوبت حضوری در مطب از این قسمت نوبت خود را رزرو نمایید
رژیم غذایی المنتال Elemental چیست؟

نوشته شده توسط
(0 رای‌ها)

فهرست مطلب :

• نویسنده:

دکتر رضا غیاثوند

خانم دکتر الهام کریمی

• مجموعه مطلب: رژیم لاغری
  • زبان مقاله: فارسی

خلاصه مطلب :

یک رژیم غذایی Elemental شامل فرمولاهای مایع با قابلیت هضم آسان است که تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را تأمین می کند.این رژیم معمولا تحت نظارت متخصص برای درمان مشکلات شدید گوارشی مورد استفاده قرار می گیرد. در حالی که به صورت تئوری رژیم غذایی المنتال Elemental می تواند توسط افرادی که سعی در کاهش وزن دارند استفاده شود، اما این توصیه نمی شود.خوردن یک رژیم متعادل بر اساس غذاهای کامل، راهی بهتر برای کاهش وزن و رسیدن به اهداف می باشد.

رژیم غذایی المنتال Elemental چیست و آیا می توان از آن برای کاهش وزن استفاده کرد؟

یک رژیم غذایی Elemental از فرمولاهایی با قابلیت هضم آسان تشکیل شده است که به صورت مایع یا پودر در آمده و تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را تأمین می کنند.این رژیم برای افرادی که مشکلات شدید هضم دارند می باشد و معمولاً تحت نظارت تیم پزشکی آموزش دیده دنبال می شوند. برخی از افراد از این رژیم برای کاهش وزن پیروی می کنند، در حالیکه شواهد کمی برای حمایت از استفاده از آن به دلایل دیگری غیر از درمان در شرایط خاص پزشکی وجود دارد.

elemental diet

رژیم Elemental چیست؟

یک رژیم غذایی Elemental شامل فرمولاهایی کاملاً تغذیه ای به شکل " هضم شده" است. این فرمولا ها به شکل مایع یا پودرهایی درآمده اند، به این معنی که با اب همگن شده و مصرف می شود.فرمولاهای Elemental حاوی پروتئین، چربی و کربوهیدرات هایی هستند که ساختمان هایشان از قبل شکسته شده اند (اسیدهای آمینه ، اسیدهای چرب و قندها). همچنین حاوی ویتامین ها و مواد معدنی هستند.از آنجا که مواد مغذی به این شکل به راحتی جذب می شوند، یک رژیم غذایی Elemental اجازه می دهد  که بدون به خطر انداختن دریافت تغذیه ای دستگاه گوارش استراحت نماید.

بیشتر فرمولاهای Elemental حاوی کربوهیدرات و پروتئین بیشتری نسبت به چربی هستند، زیرا هضم چربی می تواند مشکل باشد.

رژیم غذایی Elemental معمولاً برای افرادی که مشکلات گوارشی شدید دارند، تجویز می شود. این رژیم نشان داد که به مدیریت علائم مربوط به بیماری های زیر کمک می کند.

• بیماری کرون: این یک بیماری التهابی روده می باشد که با درد شکم، نفخ، اسهال و استفراغ مشخص می شود.
  • التهاب مری ائوزینوفیلیک (EoE) : EOE یک بیماری التهابی است که به مری آسیب می رساند و منجر به مشکل در بلع، درد قفسه سینه و سوزش سر دل می شود.
  • رشد باکتری های روده کوچک SIBO: (SIBO)بوسیله حضور بیش از حد باکتری در روده کوچک مشخص می شود که منجر به نفخ، گاز و درد معده می شود.

علاوه بر این، رژیم غذایی Elemental گاهی برای افرادی که تحت عمل جراحی دستگاه گوارش یا روده ها قرار گرفته اند، و همچنین برای کسانی که برای تامین نیازهای غذایی خود از جمله افرادی که مبتلا به سرطان یا بی اشتهایی عصبی هستند، تجویز شود.برخی از افراد ممکن است برای کمک به کاهش وزن خود به سمت یک رژیم غذایی Elemental کشیده شوند، اما برای این منظور درنظر گرفته نشده است.

رژیم غذایی المنتال Elemental چیست

چگونه یک رژیم غذایی Elemental عمل می کند

کسانی که از رژیم غذایی Elemental  پیروی می کنند، معمولاً فقط فرمولاهای Elemental و بدون مواد غذایی جامد مصرف می کنند. آب و چای ساده تنها مایعات مجاز دیگر هستند.فرمولاهای Elemental  به صورت مایع یا پودر می باشند و از طریق تغذیه با لوله یا درمان داخل وریدی یا مخلوط کردن با آب و به عنوان نوشیدنی قابل استفاده هستند.

اغلب برای جلوگیری از کرامپ و درد معده ،نوشیدن فرمولاهای Elemental  به آرامی توصیه می شوند.

چندین فرمولای  Elementalتجاری تهیه شده است تا کالری کافی و تمام مواد مغذی لازم را فراهم کند. اینها به فرم محصولات بدون نسخه یا با نسخه در دسترس هستند.یک رژیم غذایی Elemental تقریباً همیشه توسط یک متخصص تغذیه و پزشک تهیه و نظارت می شود که نوع و میزان فرمولا را بر اساس کالری و نیازهای غذایی هر فرد توصیه کنند.در بیشتر موارد، فرد تمام مواد غذایی خود را از فرمولا Elemental دریافت می کند، اما برخی از افراد ممکن است فقط بخشی از نیازهای روزانه خود را از فرمولاها و مابقی آن را از غذاهای جامد دریافت کنند. این نمونه های غذای را به عنوان رژیم هایhalf-elemental  یا semi-elemental  گفته می شود.

مقالات مرتبط : همه چیز در مورد رژیم نظامی را مطالعه کنید

برخی از افراد، مانند افرادی که بخشی از روده خود را برداشته اند، به طور نامحدود از رژیم غذایی Elemental پیروی می کنند، در حالی که برخی دیگر فقط تا زمانی که علائم آنها بهبود یابد، به فرمولاهای Elemental اعتماد دارند.رژیم غذایی Elemental به طور معمول برای کاهش وزن توصیه نمی شود اما از لحاظ تئوری می تواند برای این منظور استفاده شود.

رژیم غذایی المنتال Elemental

آیا می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند؟

برخی از جنبه های رژیم Elemental ممکن است به کاهش وزن کمک کند، اما تحقیقات علمی در مورد این موضوع خاص صورت نگرفته است.مطالعات در افراد با شرایطی که با رژیم غذایی Elemental درمان شده اند، نشان داد که می تواند منجر به کاهش وزن قابل توجهی شود. با این حال، این یک نتیجه مفید یا هدف مورد نظر از رژیم غذایی محسوب نمی شود.از آنجا که یک رژیم غذایی Elemental به طور معمول از فرمولاهای کاملاً تغذیه ای و بدون استفاده از غذاهای دیگر تشکیل شده است، به راحتی می توان ازان پیروی نمود و نیازی به تهیه غذا ندارد.

از لحاظ تئوری، میتوان فرمولاهای Elemental را نوشید و از همه غذاهای جامد اجتناب کرد و هنوز هم نیازهای تغذیه ای را فراهم کند. فرمولاها به شکل بسته بندی تک وعده ای در اکثر داروخانه ها موجود است و کنترل کالری دریافتی را آسان می کند.با این وجود، پیروی از رژیم غذایی Elemental بدون نظارت پزشک یا ارائه دهنده خدمات بهداشتی توصیه نمی شود.

آیا باید رژیم Elemental را امتحان کرد؟

فواید دیگر رژیم Elemental

مطالعات نشان می دهد که رژیم های غذایی  Elemental می توانند به مدیریت علائم بیماریهای التهابی و شرایطی که بر دستگاه گوارش تأثیر می گذارد، کمک کنند.این امر به این دلیل است که درشت مغذی ها (پروتئین، چربی ها و کربوهیدراتها ) در فرمولا های  Elemental از قبل تجزیه شده اند (ساختار انها شکسته شده است)، که به آنها اجازه می دهد تا به سرعت توسط روده کوچک جذب شوند. که روده به نوبه خود می تواند استراحت کند.رژیم های غذایی Elemental برای ده ها سال در درمان بیماری کرون استفاده می شود، شرایطی که باعث التهاب مزمن دستگاه گوارش، درد معده، سوء جذب و مسائل دیگر می شود.

آنها همچنین به درمان التهاب مری ائوزینوفیلیک (EoE) کمک می کنند، که نتیجه آن آسیب دیدن جدار مری است و منجر به مشکلات بلع، درد و سوزش سر دل می شود.یک مطالعه در 21 بزرگسال با EoE نشان داد که 88٪ از شرکت کنندگان بعد از 4 هفته رژیم غذایی Elemental دیگر علائم بیماری را تجربه نکردند. رژیم غذایی همچنین منجر به کاهش چشمگیر التهاب شد.علاوه بر این، رژیم های غذایی Elemental ممکن است به درمان رشد بیش از حد باکتری های روده کوچک (SIBO)  کمک کند، که با نفخ، گاز و درد معده مشخص می شود.

از آنجا که مواد مغذی تهیه شده توسط یک رژیم غذایی Elemental به سرعت جذب می شوند، ممکن است به اندازه کافی در دسترس باکتری های روده برای تغذیه قرار نگیرند، بنابراین باعث گرسنگی طولانی مدت و جلوگیری از رشد زیاد آنها می شود.یک مطالعه در 93 بزرگسال مبتلا به SIBO نشان داد که پیروی از یک رژیم غذایی Elemental به مدت 21 روز منجر به طبیعی بودن تست تنفسی لاکتولوز در 85٪ از شرکت کنندگان شد. غیر نرمال بودن تست های تنفسی لاکتولوز نشانگر SIBO است.علاوه بر این، بیش از نیمی از کسانی که تست تنفس طبیعی داشتند ، علائم را تجربه کردند.در نهایت، یک رژیم غذایی Elemental  ممکن است به مدیریت درد ناشی از پانکراتیت مزمن کمک کند، اما تحقیقات محدود است.

مقالات محبوب : رژیم ویت واچرز رژیم محبوب سلبریتی ها

عوارض جانبی رژیم غذایی Elemental

چندین عارضه جانبی در پیروی کردن از رژیم غذایی Elemental برای کاهش وزن وجود دارد.برای نمونه فقط باید تحت نظارت ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی از آن پیروی نمود و برای کسانی که شرایط پزشکی خاصی ندارند توصیه نمی شود.علاوه بر این، پیروی از رژیم غذایی Elemental در طولانی مدت بسیار دشوار است، زیرا تنها از فرمولاهای Elemental تشکیل شده است و به طور معمول غذاهای جامد را حذف می کند.افراد پیروی کننده از رژیم غذایی Elemental به دلیل عدم انتخاب مواد غذایی ممکن است در مراحل اولیه دچار خستگی و کج خلقی شوند.

علاوه بر این، فرمولاهای Elemental می توانند بیش از 10 دلار در هر بسته داشته باشند و برای استفاده روزمره بسیار گران باشند، به خصوص اگر نسخه ای یا بیمه ای نباشد.به عنوان مثال، برای رفع نیازهای کالری در یک روز، ممکن است نیاز به 4 یا چند بسته (هر بسته300 کالری) باشد، که می تواند بیش از 40 دلار باشد.فرمولاهای Elemental به طور معمول بسیار کم چرب -پرکربوهیدرات هستند که می توانند قند خون را افزایش دهند. بنابراین، یک رژیم غذایی Elemental ممکن است منجر به اختلال در تنظیم قند خون در افراد دارای مشکلات مربوط به کنترل قند خون مانند دیابت شود.فرمولاهای Elemental در مقایسه با پروتئین و کربوهیدرات ها نسبتاً کم چربی هستند. اگر این رژیم مدت طولانی و بدون مکمل یاری چربی دنبال شود، ممکن است نیاز روزانه چربی در افراد برآورده نشود.

آیا باید رژیم Elemental را امتحان کرد؟

تحت نظارت پزشک و متخصص تغذیه، رژیم غذایی Elemental ممکن است به درمان مشکلات شدیدگوارشی کمک کند.با این حال، استفاده از رژیم غذایی Elemental برای اهداف دیگری غیر از درمان در شرایط خاص توصیه نمی شود.به طور خاص، پیروی از یک رژیم غذایی Elemental برای کاهش وزن در افراد سالم بسیار محدود کننده، گران و غیر ضروری خواهد بود. همچنین هیچ تحقیقاتی برای حمایت از استفاده از این رژیم برای کاهش وزن انجام نشده است.به جای این رژیم برای کاهش وزن، باید سعی کرد رژیم غذایی متعادل با انواع مواد مغذی استفاده شود. این می تواند راهی موثر برای کاهش وزن بدون چنین محدودیت های شدیدی باشد.

نویسنده :

دکتر رضا غیاثوند؛ متخصص تغذیه و رژیم درمانی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

خانم دکتر الهام کریمی؛ متخصص تغذیه و رژیم درمانی

دکتر رضا غیاثوند

سلام بر شما همراهان عزیز ، دکتر رضا غیاثوند هستم متخصص تغذیه بالینی و رژیم شناسی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و عضو انجمن تغذیه آمریکا و عضو انجمن تغذیه ایران - امیدوارم بتونم در پیشبرد اهداف علمی و سلامتی شما نقش بسزای داشته باشم . با ارزوی سلامتی و تندرستی برای شما - هر گونه سوالی داشتین در دایرکت اینستاگرام من میتونین به صورت شخصی بپرسین و در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستم .

محتوای بیشتر در این بخش: « رژیم نظامی Military Diet چیست ؟

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

ملاقات با دکتر رضا غیاثوند

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۷ الی ۲۰
تلفن تماس : 03132665398
همراه : 09135955004

ادرس مطب : اصفهان، خیابان شریف واقفی، ابتدای خیابان گلزار، ساختمان پزشکان پاراتیکا

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه سایت جدیدترین مقالات و اطلاع رسانی های دکتر رضا غیاثوند را در ایمیل خود دریافت نمایید.